The Scandinavikanians

Har inte varit där

Jag har varit där ett par gånger. JFK, eller hur? Japan Food & Kitchen (även om det är rackarns lockande att kalla den John F. Kennedy). Den är helt okej, men I gotta say… den är inte lika bra som Japanska torget.

JFK är rätt litet, och har rätt grundläggande grejer. Två av de få saker jag bara kunde hitta på JFK var aonori och tempura-mjöl. Jag har helt ärligt inte jättemycket att säga om dem… Ägaren är en trevlig japansk gubbe, i alla fall, vilket såklart är #nice.

Japanska torget är nog min favoritaffär i den kategorin. Den ligger vid Hötorget, mitt bland gatorna där alla östasiatiska affärer ligger av nån anledning. Ett gäng mycket snälla och hjälpsamma japanska damer jobbar där. Jag har köpt rätt mycket hos dem! Riktigt japanskt ris, miso, natto (herregud vilken obehaglig upplevelse det var), ramune, nagaimo, furikake, narutomaki, friterad tofu… och diverse ingredienser till okonomiyaki. Säkert ett gäng andra saker jag inte kommer ihåg också. En av mina favoritsaker med Japanska torget är att de på sommarn har en deal med nån dam som har ett bageri i nån förort (om jag minns rätt) - färskt anpan och melonpan på fredagar och lördagar! Kittlar dödsskönt i kistan.

1 Like

Låter härligt att ni har allt det i Stockholm (håller med om natto, blev lite överraskad av smaken…)! Känner bara till än så länge i Saigon vid Nordstan i GBG, så om nån känner till fler ställen säg gärna till. :blush:
Älskar japansk mat :heart:

Finns en pytteliten butik i Tumba

Så avis på att ni har japanska butiker i både Sthlm och GBG. Finns inget vettigt alls i Gävle :disappointed_relieved:

@obskyr Låter ganska koolt, har inte varit i endera själv, men kanske får smita förbi någon dag (jobbar på söder). Har beställt grejer från JapanCentre online, du vet såna där…curry-mixer och yakisoba-grejer… :slight_smile: Måste säga att anpan och melonpan inte låter dumt heller…kistan kan behöva kittling! :slight_smile:

@Kumirei Är den bra? :slight_smile:

@AnnaGavlen Kombinera en meetup med några jönsar i Stockholm och handla mat på vägen hem? :smiley:

As a sort of general gage: How much of a connection do you folks think Estonia has with the Nordic Countries/ Fennoscandia/ Scandinavia etc. etc.? Do you think it’s a part of this lovely conglomerate or not?

  • Yay
  • Nay

0 voters

2 Likes

Vet faktiskt inte… Har inte varit inne i butiken sedan högstadiet, vilket var ungefär sex år sedan :thinking:

Definitely not! I mean, personally I’d welcome you, but as it stands now Estonia is firmly part of the Baltics, and has very little cultural contact with us.

Låter som att det är dags igen? :smiley:

Might just be confirmation bias, but there seem to be sooooo many people here at KTH who’ve studied Japanese.

Anyone here who can confirm / deny?

Can kind of confirm? I’ve spoken to very few of my classmates but among those I’ve spoken to are one who recently took N4 and is learning because her mother is Japanese, and another who took Japanese in HS. Then there is me. So three out of maybe 20 people I’ve spoken to?

Det lät ju som värsta bra planen! Får fundera på det :slight_smile:

I just want to say I love Sandi Toksvig as the new host of QI, and appreciate her “Randy Scandy” facts.

(Even though I’m from Canada.)

Also, sounds like things are a lot more civil there, when it comes to education and work-life balance.
*thumbs up*
If only it weren’t so cold, I’d want to move there.

1 Like

Getting paid to study is pretty nice

Whaa~~~~?! Really?
Whoa! That’s even better than Germany (where University is free if you are German).

I had to pay…
And now my Bachelor’s degree hasn’t really done much for my career. (At least I didn’t take out student loans, though… I worked hard to pay for my third of the bill… while my dad paid the other 2/3rds and then had approximately half of that reimbursed by his workplace!)

To be honest it’s not a lot of money. If you want to rent an apartment you need to take a student loan as well, but it’s still nice. I get maybe $320/month during the semester

But.

… You’re still getting paid to study. Rather than paying to study.

That’s still nice.

It’a nice with free universities and receiving money from the government to be able to study :relaxed:

Yeah, from my perspective that’s normal though, so id doesn’t seem like much. We were paid even in HS, but then it was around $120

1 Like