As a kind-of-sort-of-Gutnish-person, I can’t say I’m happy to see the island sink … but it’s for a good cause.
Men, men, men… Jag gillar Malmö! Klart att vi ska hjälpa till att rädda Köpenhamn och så, men ändå. Jag tror nästan inte ANA har tänkt igenom det här riktigt.
Ååååh, that would be a wonderful thing, flying direct to Tokyo from Stockholm. ANA is quite a nice airline to fly with too. I’m a very picky when it comes to long flights, because I don’t like being uncomfortable for 8+ hours. XD
@nandeyanen Those boots look super nice. Did you buy them online? I should probably get some good shoes for wet weather.
Yup, straight from Tretorn’s website
The shipping was super duper fast, took them two hours!
Yup, it always feels pretty disappointing to make all your preparations, get on the plane and then … get off a couple of hours later and staying five hours in Copenhagen airport.
They’ve also started direct flights between Sapporo and Helsinki; still requires a transfer, but it saves me an additional flight or 8-hour train ride ![]()
I, too, refuse to acknowledge the mythical places described that are supposedly outside of the never ending city centre.
Har inte kollat med en verkstad exakt vad det skulle kosta att fixa, men jag köpte bilen för bara 15000 kr, och jag vet att de här problemen oftast inte är billiga att fixa.
Dessutom så fixade jag precis andra fel för 5000 kr, och efter att jag hämtade den på verkstaden så började den även överhetta… Haha… Ha… Men det märkte inte besiktningen för att jag såg till att den var sval innan de kollade på den
Läck i bränsletank, inte kul.
Hjullager fram, En hel del jobb beroende på hur illa de sitter och hur allt annat sitter fast.
Avgassytemet kan vara lätt att fixa, eller behöva bytas delar beroende på var och hur.
Säkerhetsspärr har jag ingen aning om vad de pratar om. (motorhuven?) Kan i alla fall räcka med smörjning.
Japp. Frågade specifikt om den på besiktningen, och de trodde att om man hittade någon gammal tank på skroten så vore det kanske inte så farligt, annars ganska dyrt.
Kollade på hur man bytte hjullager på min Ford Focus när den blev underkänd på besiktningen förra året (november 2019), och det är inte något jag vågar mig på själv, haha. Vet inte hur det är på den här (Hyndai Atos Prime), men för Forden så skulle det kosta minst 5000 kr för att byta bara ett hjullager.
Säkerhetsspärren är till motorhuven. Vet inte riktigt vad de menade med den, men det skulle man säkert kunna fixa själv på något sätt.
Bränsletanken, hjullager, och överhettning (misstänker fel på temostat) är det som får mig att tro att det inte är värt att fixa. Kan man mecka själv så kanske det vore värt, men jag vågar inte på mig mer än att byta styrled, och även det är lite väl mycket.
Vi kan väl säga så här när det gäller Ford. Jag hade en ärvd Mondeo som det hade rostat hål på oljetråget på. (Ja du läser rätt).
Ford skulle ha en mindre förmögenhet för att fixa det. Att köpa en mer ekonomisk del (ny) och byta själv var mycket billigare. Det är ju dock betydligt lättare än ett hjullager.
Men en del bilar brukar vara lite väl kompakt byggda ibland så det kan vara svårt att byta delar. Youtube är bra. Där kan man få en uppfattning om hur bökigt eller inte det kan vara. Säkerhetsspärren tolkar jag som det extra lås man måste trycka, dra, skjuta åt sidan, eller vad som gäller på din bil för att få upp motorhuven.
Överhettning kan ju även vara vattenpumpen om man har riktig otur.
Inget kul när sånt händer. Men jag tycker ändå att det är ett lågt miltal.
Har en Saab 9-5 (2003) som gått ungefär lika långt och har klarat sig hyfsat hittills. Ett av banden som håller tanken gick iofs av i somras, förståss precis efter att jag hade tankat… Dåligt bromsrör bak fick jag faktiskt underkänt på en gång för något år sedan.
Känner inte riktigt att jag vill spendera den tiden som krävs för att fixa allt själv, så förmodligen kommer jag nog försöka sälja den, med alla fel, till någon som tycker om att mecka. Jag ska ändå flytta så småning om, så jag kanske klarar mig med bara cykel tills dess ![]()
Min mamma jobbar på ett bageri RIP
Omg lyckan ![]()
![]()
![]()
Hon har redan gett mig flera dussin semlor som inte har blivit sålda ![]()
Oof definitionen av sann kärlek ![]()
Hon göder mig ![]()
Kan relatera- tb till när min familj gav mig typ 5 gigantiska toblerone i födelsedagspresent. Känns som att det säger en hel del om hur de ser mig
![]()
haha
Det värsta är att det inte bara är semlor… Det är alla typer av bakelser och bullar och ibland hela tårtor