The Scandinavikanians

Yesterday in Copenhagen felt more like a typical Danish summer than anytime else during these last few months. Windy, cloudy and a temperature of about 22 degrees (Celsius, of course…)

sigh I want it to continue like this…

Halloj alla skandinaver!
I’m new to this thread, so よろしく!

Välkommen! Dö inte i en skogsbrand

Tack för tipset lol. Men om man lyckas undvika bränderna dör man väl i något jävla monsunregn istället.
Global warming smh

Tips för folk. Dalarnas högskola (http://du.se/japanska) har japanska kurser på distans och vissa av dem går även på kvällarna.

Åh! Perfekt! Hoppas att jag kan ta de två återstående åren på min kandidat någon gång i framtiden!

image

>Scandinavian

*cries*

Ha! I didn’t know that “jordgubbar” literally means “earth little old men”. They do kinda look like wrinkly people.

Because I love Ingmar Bergman films I used to think that the Swedish word for strawberry was smultron, which I thought was cool because it sounded like the latest robot anime series from Japan, similar to Voltron or Cybertron (or even @plantron).

Heh, yeah.

Smultron are good too, I believe you call them wild strawberries, we have them in the forest where I live. They make for a great pie.

Hei alle sammen! Jeg er norskamerikansk og håper å lære kanji med dere!

Välkommen, välkommen

Hei alle skandinavere! はじめまして

Jeg er 26 og bor i Oslo, men har kjempelyst til å dra til Japan snart, enten på slutten av året eller neste år, når det ikke er så varmt.

Jeg jobber med IT, og drømmen er å en dag flytte til Japan og jobbe der. Hvis noen kjenner noen, eller vet om en god måte å finne IT-jobber i Japan, så tar jeg veldig gjerne imot litt tips!

Funny enough most my of my swedish/norwegian/danish exposure in the last 4ish years has come from this thread. And what I find even funnier is that I can still kinda understand what is going on. I guess some of the compulsory swedish did stuck to me. Sooo, thanks for the language bath! :slight_smile:

-Your fellow fake scandinavian aka Finn.

Jag har återvänt till Wanikani efter en två månaders pause! Har börjat att beta mig igenom mina 650 reviews, med en förhoppning att om två veckor så kommer jag vara nere på 100 dagliga så jag kan fortsätta med nya lektioner.

Har också skrivit in mig i formella japanska klasser och gjorde nyss min andra vecka :clap: väldigt trevligt att vara tillbaka :grimacing:

Mitt tips är att du lyssnar på ett av Tofugus podcastavsnitt: “How To Get a Job in Japan feat. Peter Lackner”. De pratar om hur det funkar med visa, vad du bör tänka på och vad du inte bör göra under en jobbintervju etc. Du kan säkert hitta några bra tips där. Lycka till! ^^

Tips hat

You are very welcome, friend.
I feel pretty happy every time someone shows an interest in/tries to study Swedish. And I’m glad for your sake too! It’s always fun to feel like you kinda understand what’s going on when you’re studying a foreign language.

Oh. Oh man. Jag förstår smärtan. Jag har haft typ… 3? WK pauser och just nu är jag påväg ut ur en sådan vilket innebär att jag är uppe i 561 reviews. För någon vecka sedan var jag uppe i runt 800, tror jag. :upside_down_face: Men lycka till friend!

:eyes: mfw jag har över 2,000 reviews som väntar

Du har VAD?!
how can you live like that

Det är inte mitt fel! Jag skyller på KTH!