The Scandinavikanians

5 Likes

Tips för folk. Dalarnas högskola (http://du.se/japanska) har japanska kurser pÄ distans och vissa av dem gÄr Àven pÄ kvÀllarna.

1 Like

Åh! Perfekt! Hoppas att jag kan ta de tvĂ„ Ă„terstĂ„ende Ă„ren pĂ„ min kandidat nĂ„gon gĂ„ng i framtiden!

5 Likes

image

>Scandinavian

*cries*

7 Likes

Ha! I didn’t know that “jordgubbar” literally means “earth little old men”. They do kinda look like wrinkly people.

Because I love Ingmar Bergman films I used to think that the Swedish word for strawberry was smultron, which I thought was cool because it sounded like the latest robot anime series from Japan, similar to Voltron or Cybertron (or even @plantron).

3 Likes

Heh, yeah.

Smultron are good too, I believe you call them wild strawberries, we have them in the forest where I live. They make for a great pie.

2 Likes

Hei alle sammen! Jeg er norskamerikansk og hÄper Ä lÊre kanji med dere!

5 Likes

VÀlkommen, vÀlkommen

Hei alle skandinavere! ăŻă˜ă‚ăŸă—ăŠ

Jeg er 26 og bor i Oslo, men har kjempelyst til Ä dra til Japan snart, enten pÄ slutten av Äret eller neste Är, nÄr det ikke er sÄ varmt.

Jeg jobber med IT, og drÞmmen er Ä en dag flytte til Japan og jobbe der. Hvis noen kjenner noen, eller vet om en god mÄte Ä finne IT-jobber i Japan, sÄ tar jeg veldig gjerne imot litt tips!

3 Likes

Funny enough most my of my swedish/norwegian/danish exposure in the last 4ish years has come from this thread. And what I find even funnier is that I can still kinda understand what is going on. I guess some of the compulsory swedish did stuck to me. Sooo, thanks for the language bath! :slight_smile:

-Your fellow fake scandinavian aka Finn.

2 Likes

Jag har ÄtervÀnt till Wanikani efter en tvÄ mÄnaders pause! Har börjat att beta mig igenom mina 650 reviews, med en förhoppning att om tvÄ veckor sÄ kommer jag vara nere pÄ 100 dagliga sÄ jag kan fortsÀtta med nya lektioner.

Har ocksÄ skrivit in mig i formella japanska klasser och gjorde nyss min andra vecka :clap: vÀldigt trevligt att vara tillbaka :grimacing:

1 Like

Mitt tips Ă€r att du lyssnar pĂ„ ett av Tofugus podcastavsnitt: “How To Get a Job in Japan feat. Peter Lackner”. De pratar om hur det funkar med visa, vad du bör tĂ€nka pĂ„ och vad du inte bör göra under en jobbintervju etc. Du kan sĂ€kert hitta nĂ„gra bra tips dĂ€r. Lycka till! ^^

Tips hat

You are very welcome, friend.
I feel pretty happy every time someone shows an interest in/tries to study Swedish. And I’m glad for your sake too! It’s always fun to feel like you kinda understand what’s going on when you’re studying a foreign language.

Oh. Oh man. Jag förstĂ„r smĂ€rtan. Jag har haft typ
 3? WK pauser och just nu Ă€r jag pĂ„vĂ€g ut ur en sĂ„dan vilket innebĂ€r att jag Ă€r uppe i 561 reviews. För nĂ„gon vecka sedan var jag uppe i runt 800, tror jag. :upside_down_face: Men lycka till friend!

2 Likes

:eyes: mfw jag har över 2,000 reviews som vÀntar

Du har VAD?!
how can you live like that

1 Like

Det Àr inte mitt fel! Jag skyller pÄ KTH!

OH KTH. Nu förstÄr jag :sweat_smile:
Seriöst tho - jag skulle avlida om jag försökte mig pÄ KTH lmao.
whispers varför gÄr jag natur? :upside_down_face:

1 Like

~kinda unrelated~
Btw, kÀnner du nÄgon Stephan? KTH Àr i och för sig pretty damn big, meen han Àr min gamla mattelÀrare som förrÄdde oss bytte till KTH för nÄgot Är sedan-ish. :eyes:

Önskar att jag hade gĂ„tt natur, haha. Gick ekonomi-linjen och behövde lösa upp kemin och fysiken op komvux innan jag ens kunde söka till KTH.

Nope, har inte haft nÄgon Stephan. Ser dock pÄ hemsidan att det finns nÄgon Stefan Eriksson som Àr unversidetsadjunkt och har hand om ett antal kurser pÄ det tekniska basÄret (gymnasienivÄ), om det kan vara han.


Kemin och fysiken fÄr mig att drömma mardrömmar jfc
Och biologin. Och matten.

Nope han heter Persson tror jag. Oh well :woman_shrugging: